πηγή,Inprecor
Η αντιεμπορική συμπεριφορά της απέναντι στους Έλληνες
καταναλωτές, τα στραβά μάτια του ελληνικού κράτους, οι συνεχείς καταγγελίες των
πολιτών, αλλά ταυτόχρονα και η αύξηση των πωλήσεών της στη χώρα μας είναι
ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που συνδέουν το όνομα της γερμανικής Lidl με την
Ελλάδα.
Για φοροδιαφυγή, λαμογιά και αισχροκέρδεια
κατηγορείται η Ελλάδα από τους ευρωπαίους εταίρους με πρωτοστάτη τη Γερμανία.
Ας δούμε, λοιπόν, πως λειτουργούν οι «φίλοι» μας οι Γερμανοί και ας
παραδειγματιστούμε!
Τρόποι φοροαποφυγής
«Φορολογικό παράδεισο» προσπαθούν να καταστήσουν την
Ελλάδα οι Γερμανοί. Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι γνωστό, στην παραμεθόριο ο ΦΠΑ
είναι μειωμένος. Πρόκειται για μία «παροχή» στους ακρίτες ώστε να υπάρχει μία
ανταγωνιστικότητα στις τιμές. Τι ισχύει, όμως, για τη Lidl;
Πρόσφατα δημοσιεύματα του τύπου, ύστερα από καταγγελία
πολίτη, παρουσίασαν δύο αποδείξεις πώλησης από καταστήματα της Lidl στην
Καλλιθέα (κέντρο, με κανονικό ΦΠΑ) και τη Σάμο (ακριτική περιοχή). Και στις δύο
περιπτώσεις οι τελικές τιμές είναι ίδιες. Δηλαδή ο μειωμένος ΦΠΑ για τους
ακρίτες, γίνεται κέρδος στις τσέπες των Γερμανών – και μάλιστα με τη
συγκατάθεση του ελληνικού κράτους.
Οι περιπτώσεις της Siemens, των υποβρυχίων, της
Hoechtief και άλλων γερμανικών εταιριών, απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα για
τη στάση της Ελλάδας απέναντι στη Γερμανία. Τι σκοπούς εξυπηρετεί αυτή η
στάση; Άλλοι ισχυρίζονται ότι πρόκειται για αδυναμία του ελληνικού κράτους να
αντιδράσει. Άλλοι μιλάνε για πολιτική ανικανότητα και άλλοι για πουλημένα
συμφέροντα.
Πως κρύβει την κερδοφορία
Η Lidl παρ’ ότι κολοσσός, λειτουργεί ως …ΟΕ (!) με
αποτέλεσμα να μην υποχρεούται να δημοσιεύει ισολογισμούς με ό,τι αυτό
συνεπάγεται. Όπως επίσης, ακόμα και η επωνυμία της (ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ)
συνιστά μία «καινοτομία» αφού ο ομόρρυθμος εταίρος, δεν εμφανίζεται με πλήρη
στοιχεία όπως ορίζει ο νόμος. Δηλαδή αυτό το «ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ» δεν θα έπρεπε να
είχε γίνει καν αποδεκτό από το πρωτοδικείο αφού δεν φαίνεται η μορφή της
εταιρίας.
Να θυμηθούμε, άλλωστε, ότι η LIDL πήγε στον εισαγγελέα
για αισχροκέρδεια, με την κατηγορία ότι πουλά τα προϊόντα της ακριβότερα στην
Ελλάδα σε σύγκριση με χώρες όπως π.χ. η Ιταλία (!!).
Ακόμα χειρότερα όμως, σε περίπτωση που υπάρξει
αδικοπραξία, αποζημίωση καταναλωτή ή εργαζομένων, αλλά ακόμα και πρόστιμο από
το Ελληνικό κράτος, ποιόν ακριβώς θα βαρύνει, μία ΟΕ;
Παραπλάνηση καταναλωτών – επιβλαβή προϊόντα
Αρκετές είναι οι καταγγελίες και οι ποινές που
έχουν επιβληθεί κατά καιρούς στη Lidl για την κακή ποιότητα έως και την
ακαταλληλότητα των προϊόντων της. Πρόστιμα πολλών χιλιάδων ευρώ για επιβλαβή
για την υγεία τρόφιμα, παραπλάνηση του καταναλωτή (ακόμη και παραπλανητικές
διαφημίσεις αναφορικά με τις τιμές) και μη τήρηση των απαιτήσεων της
νομοθεσίας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για το μολυσμένο
βοδινό κρέας στο οποίο ανιχνεύτηκε το παθογόνο στέλεχος Ε.coli O157. Στη
συνέχεια ακολούθησε παραπλάνηση – σύγχυση των καταναλωτών με επαναλαμβανόμενες
ανακοινώσεις και διαδόσεις ψευδών ειδήσεων, ενώ παρατηρήθηκε καθυστέρηση και μη
ολοκλήρωση των διαδικασιών καταστροφής των οριστικώς και ανεκκλήτως
κατασχεμένων τροφίμων, γεγονός που αποτελεί μη συνεργασία.
Αισχροκέρδεια
Άλλο θέμα, επίσης, που έχει προκύψει και αναδείχθηκε
και από τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ν. Παντελή, αφορά την αισχροκέρδεια της
εταιρίας. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, η εταιρία πουλά προϊόντα της στη χώρα
μας, στην ακριβότερη τιμή, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης έχει φανερώσει ότι τα
περισσότερα από τα προϊόντα που διακινούνται αποκλειστικά από τα LIDL στη χώρα
μας πωλούνται σε υψηλότερες τιμές από εκείνες που διατίθενται τα ίδια σε
Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Βουλγαρία.
Και εδώ βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μεγάλη
ευθύνη φέρει το ελληνικό κράτος με τους χαλαρούς όρους της ελληνικής αγοράς
και της προστασίας του καταναλωτή.
Η ευθύνη των καταναλωτών και του κράτους
Ποια είναι η ευθύνη του Έλληνα καταναλωτή; Γιατί
εξακολουθεί να στηρίζει μία εταιρία με τόσο «κακό» παρελθόν και ακόμη χειρότερο
παρόν; Πόσο αυτό μπορεί να επηρεάσει τη σημερινή επιχειρηματική πραγματικότητα;
Η κρίση έχει σπρώξει τους Έλληνες καταναλωτές να
γυρίσουν την πλάτη τους στα επώνυμα προϊόντα και να στραφούν στις ιδιωτικές
ετικέτες και σε ό,τι πριν από λίγα χρόνια μπορεί να χαρακτηριζόταν ως
«σκουπίδι». Η επιλογή πλέον γίνεται με βάση το φθηνότερο και όχι το καλύτερο.
Αυτό, όμως, έχει σημαντικό αντίκτυπο και στην ελληνική επιχειρηματική αγορά.
Ευθύνη, όμως, φέρνει και το ελληνικό κράτος, το οποίο
οφείλει να κάνει αναπροσαρμογή των τιμών στα ελληνικά super market. Κοιτάζοντας
κοντόφθαλμα, καθιστά τρωτή την ελληνική επιχειρηματικότητα, ενώ συνεχίζει να
ταΐζει τους ξένους κολοσσούς.